خرید شال تكرار اشتباهات در قبض‌هاي تلفن همراه

نبود يك سيستم يكپارچه بيلينگ باعث وجود اشتباهات متعدد در قبض‌هاي تلفن‌همراه و بي‌اعتمادي مشتركان شده است.

به گزارش خبرتگار ايلنا، صورت حسابهاي اين دوره از مشتركان همراه اول در حالي صادر شد كه اكثر آنان از مبلغ قابل توجه و بالاي آن دچار بهت‌زدگي شده‌اند.

مرتضي بيد آبادي يكي از مشتركان همراه اول در اين خصوص، گفت: هميشه قبض بنده بين 10 تا 20 هزار تومان بوده است ولي در اين دوره صورت حساب من درحدود 5 برابرصادرشده كه كاملاً اشتباه است چراكه ميزان استفاده من با تلفن همراه تغييري نكرده است و مي‌توانم به جرات بگويم كه همراه اول در اين مورد كاملا مفصر است.
منير فتحعلي بيگي يكي ديگر ازمشتركان همراه اول با تاييد اين موضوع، اظهارداشت: همراه اول در اين دوره صورت حسابهاي جعلي و غير معمول براي مشتركان خود ارسال كرده است كه متاسفانه هيچ مرجعي هم برآن نظارت ندارد.
براساس اين گزارش‏‏‏، نبود يك سيستم يكپارچه بيلينگ باعث وجود اشتباهات متعدد در قبض‌هاي تلفن‌همراه و بي اعتمادي مشتركان شده است.
انحصاردولت، نبود سيستم نظارتي دقيق و عدم راه‌اندازي سيستم بيلينگ يكپارچه باعث تداوم اشتباهات اين شركت در مبالغ درج شده در قبض‌ها نيز به اين بي‌اعتمادي مردم دامن زده است.
اين در حالي است كه مسؤولان همراه اول به دفعات در نشست‌هاي خبري خود مدعي شده بودند كه سيستم بيلينگ موجود به روزرساني شده است و اشتباهي در قبوض ارائه شده صورت نمي‌گيرد.
شركت دولتي صايران در سال 85 و در مزايده همراه اول با كنار زدن بقيه شركت‌ها متعهد به پياده‌سازي سيستم بيلينگ(سيستم بيلينگ مجموعه‌اي سخت افزاري- نرم افزاري است كه بر اساس شارژينگ انجام شده و خدمات ارائه شده به مشتري و تعرفه‌هاي خدمات و صورت حساب هر مشتري را صادرمي‌كند) شده بود كه هنوز به تعهد خود عمل نكرده است.
شايان ذكر است كه اين شركت در چندسال گذشته در مناقصه‌اي براي خريد يك مجموعه يكپارچه بيلينگ و خدمات مشتركان شركت و برنده شد كه اين برنده با وجود اتمام مهلت تعيين شده در قرارداد هنوز هيچ فعاليتي را در راستاي اجرايي شدن پروژه انجام نداده است، البته خبرهاي ضد و نقيضي هم در اين رابطه منتشر شد كه به دليل عدم اجراي صاايران به تعهدات خود‏ اين فرصت در اختيارشركت هواوي چين قرار گرفته است كه البته يك مسؤول اين خبر را تكذيب و مسؤولي ديگر نيز تاييد كرد.
با اين اوصاف بايد گفت، درحال حاضر متاسفانه شركت‌هاي مخابراتي (دربخش ثابت و سيار) داراي سيستم‌هاي پيشرفته‌اي در اين خصوص نيستند و بدون استثنا از سيستم‌هاي ضعيف و ناكارآمد براي صورت حساب‌گيري استفاده مي‌كنند، البته درگذشته دليل اين امر شايد در انحصار دولت بودن و نياز نداشتن به ارائه خدمات متنوع براي حفظ مشتري بوده است، ولي هم اكنون با خصوصي شدن بخش از سهام اين شركت دليل اين امر و عدم شتاب مسؤولان براي حل اين معضل براي بسياري از كارشناسان هنوز مبهم است و همگي اذعان مي‌كنند كه شركت‌هاي مخابرات و ارتباطات سيار از سيستم‌هاي بيلينگ قديمي و با قابليت بسيار اندك بهره مي‌گيرند.
اين در حالي است كه، همراه اول به عنوان بزرگترين اپراتور تلفن‌همراه كشور با 38 ميليون مشترك (دائمي و اعتباري) خود را به عنوان اولين اپراتور خاورميانه و چهاردهمين در دنيا مطرح مي‌كند، ولي هنوز يك سيستم جامع و يكپارچه بيلينگ و خدمات مشتركان ندارد و فعاليت‌هاي بيلينگ و خدمات مشتركان را از طريق ٢ سيستم مجزا و با فناوري‌هاي مختلف انجام مي‌دهد همچنين كه سيستم خدمات مشتركان اين سامانه براي تعداد فعلي مشتركان طراحي نشده است.
اين مسئله نه تنها به زيان مشتركان است بلكه به شركت ارتباطات سيار هم هزينه زيادي را تحميل مي‌كند. به عنوان مثال چندي پيش اعلام شد كه اين شركت به دليل نداشتن يك سيستم جامع و يكپارچه حدود ١٧٠ ميليارد تومان طلب وصول نشده دارد.
بنابراين بايد گفت كه بيشتر مشكلات و اشتباه‌هاي صورت گرفته در قبوض و پرينت‌هاي شركت مخابرات و ارتباطات سيار نبود يك سامانه يكپارچه بيلينگ و خدمات مشتركان است و از آنجا كه اطلاعات مشتركان و خدمات آن‌ها در ٢ جا نگهداري مي‌شود، به عبارتي خدمات ارائه شده به مشترك در سيستم خدمات مشتركان ثبت و بيلينگ مربوط به آن در سيستم بيلينگ انجام مي‌شود. اين در حالي است كه اين ٢ سيستم هيچ ارتباطي به هم ندارند و همواره تبادل اين اطلاعات با مشكل مواجه و امكان بروز خطا به ميزان زياد نيز وجود دارد.
آگاهي نداشتن مشترك از تعريف خدمات و نرخ دقيق ارائه آن‌ها و همچنين نبود نظارت دقيق دستگاه نظارتي مانند سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از جمله عوامل مهمي است كه باعث مي‌شود اكثر اشتباه‌هاي صورت گرفته در قبض‌ها به ضرر مشتري تمام شود ، نه همراه اول.
درحالي‌كه در بسياري ازكشورها ارگان‌ها و نهادهايي از سوي دولت براي مميزي سيستم‌هاي بيلينگ و خدمات مشتركان تشكيل مي‌شود كه هدف آن‌ها بررسي سيستم‌هاي صورت حساب گيري با شرايط و مقررات تنظيمي از سوي دولت است.
ولي در اين زمينه سازمان‌هاي نظارتي ما خوب عمل نمي‌كنند البته به تازگي هيات دولت مجوز خريد دستگاه‌هاي نظارتي و سامانه‌هاي اپراتور تلفن همراه را براي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تصويب كرده است كه مي‌تواند اميدواري بسياري را براي مشتركان به همراه داشته باشد.
يكي از نكاتي كه بايد به آن توجه شود اين است كه شركت شركت ارتباطات سيار در مدت فعاليت خود و پس از راه‌اندازي سرويس پيامك، چندين ميليارد تومان بابت پيامك‌هاي دريافت نشده (به مقصد نرسيده) از مردم اخذ كرده است‎‏، به عبارت ديگر مبلغ ميلياردي بابت خدمتي كه هيچ‌گاه ارائه نشده، دريافت شده است.
به دلايلي كه پيشتر عنوان شد، عامه مشتركان به قبض‌هاي تلفن همراه خود اعتماد ندارند و جالب‌تر اين كه هيچ مرجعي هم براي پاسخگويي در اين خصوص وجود ندارد. از آنجا كه اپراتور اول چند سال تنها اپراتور تلفن همراه بوده، همواره به جاي ارائه خدمات بهتر، فروش سيم كارت و درآمدزايي بيشتر را دنبال كرده است.
بنابراين مشتركان به ناچار اين شرايط را به نفع شركت ارتباطات سيار و به ضرر خود پذيرفته‌اند.
مهندس عطوفي، معاون بازاريابي و امور مشتركان شركت ارتباطات سيار، دراين مورد كه چرا هنوز كشور از يك سيستم بيلينگ و صورت حساب‌گيري يكپارچه برخوردار نشده است، به ايلنا گفت: پس از برگزاري مناقصه در ابتداي سال ١٣٨٥ قراردادي براي خريد و پياده‌سازي يك سيستم بيلينگ امضا و طبق آن شركت صايران متعهد شد طي مدت يك سال سيستم خريداري شده از خارج از كشور را پياده‌سازي كند كه موفق به اين امر نشد. البته در اين رابطه اوليتماتومي هم براي اين شركت صادر شده است ولي براي ارائه سريعتر اين خدمات شركت در حال برنامه‌ريزي است.
عطوفي در حالي از نقض تعهد صايران سخن مي‌گويد كه اين شركت دوسال پيش نيز برنده مناقصه GPRS براي پياده‌سازي سيستم اتصال به اينترنت تلفن همراه شركت ارتباطات سيار شد كه البته بازهم با بدقولي به ارائه اين سرويس پرداخت.
به هر حال به گفته معاون بازاريابي و امور مشتريان شركت ارتباطات سيار نيز مبلغ قرارداد سيستم يكپارچه بيلينگ ١١٠ ميليون دلار است و اين قرارداد بزرگترين قرارداد IT كشور به حساب مي‌آيد.
در حالي كه اكثر مشتركان به قبض تلفن همراه صادر شده از سوي مخابرات اعتمادي ندارند و معتقدند اشتباه‌هاي صورت گرفته در آن بسيار زياد است، معاون بازاريابي و امور مشتريان شركت ارتباطات سيار مدعي است سيستم صورت حساب‌‌گيري موجود به روز است ولي همپوشاني آن زياد نيست يعني قادر به ارائه هم زمان بعضي از خدمات نيست و ضعف‌هايي دارد از جمله در مقايسه با سيستم‌هاي جديد متاسفانه ميزان كشف تقلب آن زياد نيست.
وي در ادامه افزود: اگر نرم‌افزارهاي سيستم صورت حساب‌گيري به روز نبود، شركت ارتباطات سيار نمي‌توانست پاسخگوي 38 ميليون مشترك تلفن‌همراه خود باشد، پس درحال حاضر مشكل آنچناني وجود ندارد.
عطوفي خاطرنشان كرد: پس از انجام محاسبات خدمات ارائه شده به مشترك در ماه‌هاي فرد و رساندن آن به دست مشترك، فرد در يك فرصت ١٥ روزه مي‌تواند آن را به بانك پرداخت كند تا به صورت حساب بعدي وي اضافه نشود ولي اگر مشترك آن را در موعد مقرر پرداخت نكند يا بانك آن را با تاخير به شركت ارتباطات سيار برساند، امكان اضافه شدن تعرفه فعلي در قبض بعدي وجود دارد كه اگر ميزان تعرفه فعلي بيشتر از ٣٠ هزار تومان باشد، سيم كارت قطع مي‌شود. البته چنانچه محرز شود كوتاهي از سوي مشترك نبوده است، ما سيم كارت قطع شده را بدون دريافت هزينه‌اي فعال مي‌كنيم.
وي اضافه كرد: چنانچه اشتباهي درصورت حساب مشتركان صورت گيرد متوجه شده و در دوره بعد مشترك مورد نظر را بستانكار مي‌كنيم و مشتركاني هم كه به قبض خود اعتراض دارند مي‌توانند ريز مكالمات خود را از دفاتر خدمات ارتباطي دريافت كنند.
عطوفي، پرداخت نكردن به موقع قبض، آگاه نكردن شركت ارتباطات سيار از تغيير آدرس محل سكونت و توجه نكردن به پيامك ارسال شده از سوي شركت را از جمله عواملي مي‌‌داند كه براي مشترك ايجاد مشكل مي‌كند.
البته جالب اينجاست كه با وجود اشتباه‌هاي مكرر صورت گرفته، هيچ‌گاه مشترك بستانكار نمي‌شود و اكثر مشتركان نيز به دليل مشغله زياد و زمان‌بر بودن عمليات اعتراض به قبض، ازخير پي‌گيري اشتباهات رخ داده مي‌گذرند.
به هر حال راهكارهاي براي جلوگيري از اشتباه‌هاي اين چنيني عبارت است از: استقرار و بهره‌گيري از سيستم‌هاي يكپارچه بيلينگ و خدمات مشتركان، تقويت دستگاه‌هاي نظارتي، اطلاع‌رساني در خصوص خدمات تعرفه‌ها و انجام مميزي‌هاي مستمر و دقيق از اپراتورها و ارائه‌كنندگان خدمات به مشتركان.
ولي با اين اوصاف‏ بازهم بايد درنظر داشت كه شركت صايران در زمينه ايجاد سيستم بيلينگ كوتاهي كرده است و ما هر روز شاهد شكايت بسياري از مشتركاني هستيم كه با وجود پرداخت قبض‌‏هاي تلفن همراه خود با قطعي سيم كارت مواجه مي‌شوند.