خرید شال وزارت کشور: شهرداری مصاحبه نمی‏کرد زودتر پول می‌دادیم

در حالی که معاون عمرانی وزیر کشور روز گذشته اعلام کرد اگر دوستان در شهرداری و مترو مصاحبه نمی‌کردند، پول واگن‌های مترو تهران را سه هفته زودتر می‌‌دادیم، کارشناسان حوزه شهری این بهانه‌ها را غیرکارشناسانه می‌دانند و دلیل آن را عقب بودن دولت در پیشبرد برنامه‌های حمل و نقل در شهرهای دیگر بدون این‌که مدیران این بخش‌ها علیه دولت یا وزارت کشور مصاحبه‌ای کرده باشند، می‌دانند.

به نوشته «سرمایه»، روز گذشته علی نیکزاد، معاون عمرانی وزیر کشور گفته بود: وزارت کشور در روزهای پایانی سال گذشته 20 میلیارد تومان برای ترخیص واگن‌های مترو پرداخت کرد اما چرا شهرداری تهران حرفی از این اقدام وزارت کشور نزد و چرا از 600 میلیاردی که گفته می‌شد شهرداری تهران برای ترخیص این واگن‌ها اختصاص داده است، استفاده نکردند. اما در پاسخ به سوال خبرنگاری که شما این کار را با تاخیر زیاد و کلی حرف و حدیث انجام دادید، گفت: قطعاً اگر دوستان در شهرداری و مترو مصاحبه نمی کردند و آن حرف‌ها را نمی زدند این پول را سه هفته زودتر می‌دادیم چرا که رئیس‌جمهوری خیلی زودتر دستور انجام آن را داده بود.

علی نوذرپور، کارشناس شهری و رئیس هیأت مدیره جامعه مهندسان شهرسازی ایران، در واکنش به گفته‌های نیکزاد می‌گوید: مبنای مخالفت دولت با شهرداری تهران ریشه سیاسی دارد که به دوره انتخابات ریاست جمهوری قبلی برمی‌گردد. در ماجرای واگن‌های مترو هم دولت با شهرداری همکاری لازم را انجام نداده زیرا دولت باید بر اساس برنامه بودجه و برنامه پنج ساله چهارم اعتبارات مورد نیاز حمل ونقل را در اختیار شهرداری قرار می‌داد. همچنین بر اساس برنامه پنج ساله چهارم، دولت مکلف شده بود 75 درصد جابه جایی‌های درون شهری را توسط سیستم حمل ونقل عمومی انجام دهد اما در عمل موفق نشد و لایحه‌ای را به مجلس برد با عنوان مدیریت بهینه حمل ونقل عمومی که سال پایان اجرا 75 درصد جابه جایی‌های درون شهری توسط سیستم حمل ونقل عمومی را به سال 91 عقب انداخت.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: سیدمهدی‌هاشمی رئیس سازمان شهرداری‌ها و معاون قبلی عمرانی وزارت کشور در دولت نهم سه هدف عمرانی را مشخص کرده بود که متاسفانه دو، سه هدف با شکست فاحش مواجه شد. این سه هدف در زمینه گسترش حمل ونقل عمومی، توسعه و عمران روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده بود که محقق نشده است.

او می‌گوید: بر اساس برنامه چهارم توسعه دولت باید ظرف 10 سال بافت‌های فرسوده را نوسازی می‌کرد یعنی در حال حاضر که چهار سال گذشته، 40 درصد نوسازی‌های باید انجام می‌شده که این اتفاق نیفتاده است.

این کارشناس معتقد است: دولت در بخش حمل و نقل در همه شهرها از جمله مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و … با ناکامی مواجه شده است در حالی که مدیران بخش حمل و نقل این شهرها مصاحبه‌ای علیه دولت و وزارت کشور انجام نداده اند بنابراین بهانه معاون عمرانی وزیر کشور در مورد ترخیص واگن‌های مترو غیرکارشناسانه است و دولت نباید عدم توفیق در انجام وظایف قانونی خود را به چنین بهانه‌هایی ارتباط دهد.

او می‌گوید: اگر شهرداری حقوق خود را مطالبه کرده از منافع مردم در برابر حاکمیت محلی دفاع کرده است بنابراین دولت نباید قصور خود را با دلایل کودکانه بپوشاند.

جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز در واکنش به صحبت‌های نیکزاد می‌گوید: این بگومگوها به درد مردم نمی خورد. به هر حال دست همه کسانی که در ترخیص کردن واگن‌های مترو نقش داشتند، درد نکند.