خرید شال شهرداری: عاشقان مونوریل، بی‏توجه به تجربه دنیا!

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مونوریل صادقیه نمونه یک تصمیم غیرکارشناسی است ، خواستار تعیین تکلیف این پروژه شکست خورده و جمع آوری پایه‌های مونوریل صادقیه شد.

به گزارش ”ايلنا“, جعفر تشکری هاشمی اظهار کرد: مسوولان اسبق شهرداری که اکنون نیز در دستگاه‌های مختلف دولت بر اجرای مونوریل اصرار دارند، علاقه داشتند به هر نحو ممکن مونوریل در تهران احداث کنند اما مونوریل صادقیه به دلیل غیر کارشناسی بودن عملیاتی نشد و اکنون این پروژه نیمه‌تمام رها شده است.
وی با اشاره به اینکه مشخص نیست چرا ما بر تکرار تجربه‌های ناموفق اصرار داریم, گفت : برای تعیین تکلیف مساله مونوریل باید از تجربه‌های جهانی و نظرات کارشناسان بین‌المللی که قصد و غرضی در این باره ندارند استفاده کنیم.

معاون شهردار تهران با تاکید براین‌که اکنون دیگر زمان آزمون و خطا نیست و ما باید تجربه‌های کشورهای پیشرفته جهان را سرلوحه کار خود قرار دهیم, گفت: وقتی در دنیا بیش از شش هزار کیلومتر مترو وجود و در مقابل تنها 300 کیلومتر مونوریل در مجموع 50 شهر جهان آن هم به عنوان یک وسیله تفریحی و گردشگری احداث شده آیا این پیام به ما منتقل نمی‌شود که مترو به عنوان یک سیستم حمل و نقل ریلی سنگین باید در اولویت اول قرار گیرد!

تشکری با تاکید براین‌که اگر ما مدعی هستیم مترو مناسب‌ترین سیستم حمل نقل ریلی برای تهران است و برای این مساله هزاران برگ نظر کارشناسی داریم, گفت : شرایط تهران و حجم سفرها در پایتخت به گونه‌ای است که براساس نظر کارشناسان بین المللی باید هشت خط مترو درون شهری، چهار خط مترو حومه و سه خط مکمل در شهر احداث شود.

معاون شهردار تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر هیچ مونوریلی در دنیا نیست که بیش از 13 هزار مسافر را در ساعت در هر جهت جابه‌جا کند حال آنکه مترو تهران در حال حاضر و با وجود مشکلات زیادی که برسر راه است 50 هزار مسافر را در ساعت در هر جهت جابه‌جا می‌کند به همین دلیل با توجه به حجم سفرهای شهری مترو بهترین گزینه محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه کسانی که براجرای مونوریل اصرار دارند توجهی به تجربه‌های دنیا نمی کنند، حتی ما به آنها بارها گفته‌ایم اگر حرف همه نادرست است و شما مدعی هستید که این سیستم بهتر از مترو خواهد بود، پیوست‌های کارشناسی خود را ارایه دهید تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما تاکنون از مطالعات کارشناسی درباه مونوریل خبری نبوده است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد بزرگ‌ترین مونوریل دنیا که همواره نمونه و مورد مثال مسوولان در دولت بوده است, گفت: بزرگ‌ترین مونوریل دنیا در چین تنها 18 کیلیومتر طول دارد و قادر است 13 هزار نفر در ساعت در هر جهت مسافر جابه‌جا کند که این سیستم نیز به دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن مسیر انتخاب شده است و در سایر کشورها بیشتر مونوریل به عنوان یک سیستم گردشگری و تفریحی مورد استفاده قرار گرفته است.

تشکری هاشمی در پایان تصریح کرد: تنها راه حل این است که ما تجربه سایر کشورها توجه کنیم و راه‌های درست را برگزینم زیرا سایر کشورها نیز برای حل معضل ترافیک بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اند و اکنون توانسته‌اند بر معضل ترافیک غلبه کنند و به طور حتم قصد اتلاف منابع و امکاناتشان را نداشته‌اند.